VR-hypen har blivit verklighet

För bara något decennium tillbaka, så var virtual reality något man fick gräva djupt i fickorna för att kunna roa sig med. Sedan dess har det dock hänt mycket. Redan på 90-talet så började hypen om virtual reality och vi som var med då, minns filmer som Tron och Gräsklipparmannen. Många företag startade och kraschade hårt under den här tiden när de inte kunde leva upp till hypen. VR lät väldigt häftigt i teorin, men när det skulle omvandlas i praktiken så var tekniken inte riktigt i fas med hypen. Det finns ett citat som visar precis på detta. I ett klipp från kultrullen Jurassic Park, nämligen: ”om det är tungt är det dyrt”. Verkligheten visade att VR var väldigt begränsat med den tidens teknik. Den var klumpig och otymplig i hur man kunde röra sig i VR-rymden, och samtidigt med alldeles för låg upplösning. Detta var långt ifrån hur det var gestaltat i Hollywoods filmer. Hypen dog ut och VR förblev något oåtkomligt för den breda massan, även om entusiaster fanns. Smartphone-revolutionen efter millennieskiftet ändrade drastiskt på investeringskostnaden för att kunna leka och roa sig med virtual reality. Den största teknikkostnaden var ju redan inbyggd i telefonerna. År 2014 lanserades Google Cardboard, efter att ha delat ut många exemplar gratis och till och med släppt enkla instruktioner, för att man gratis skulle kunna tillverka den själv. Med lite kartong och pilleri kunde man göra mycket. Designen var ytterst simpel. Gjord av kartong och med ett par linser, så var kostnaden försumbar. Det som man behövde i teknik var ju som sagt inbyggt i telefonerna som kunderna redan ägde. Samtidigt släpptes utvecklarverktygen för att göra appar till Google Cardboard. Nu satte utvecklingen snabbt fart. Hittills har det sålts över 10 miljoner exemplar och över 160 miljoner nedladdningar av apparna har gjorts. Dessutom så fungerar dessa appar oavsett om man använder Cardboard-modellen eller ett annat VR-headset. Idag är det mycket enkelt och billigt att testa på VR, på teknikdelar.se kan man förutom mobilreservdelar, köpa VR headsets för några hundralappar, något vi som var unga på 90-talet bara kunde drömma om. Allt man behöver göra är att ladda ner apparna och stoppa i telefonen i headsetet. Utbudet av olika sorters appar är enormt. Man kan göra allt från att åka berg och dalbana i rymden till att fiska. VR har även sin plats utanför underhållningsindustrin. Det finns otaliga exempel på hur VR kan användas. Det främsta området är inom sjukvården. Där använder man VR i terapisyfte, bland annat för behandling av fobier. Man använder även VR för att hjälpa människor som förlorat lemmar, att kontrollera sina fantomsmärtor på ett bättre sätt. Andra områden där VR används är inom reklam, bilindustrin, utbildning och turism, för att nämna några. VR har till slut levt upp till hypen, även om vägen var lång.

mts_steadyincome